Bezoekadres
Bastionweg 40-42
4614 RM Bergen op Zoom

Mentale tennistraining

Minstens zo belangrijk als de fysieke training is de mentale training!
Hoe blijven we gefocust en geconcentreerd, krijgen we meer zelfvertrouwen en emotionele stabiliteit?

De Zoom gaat hier aandacht aan geven voor de senior en junior leden middels een presentatie in ons clubhuis.

Concentratie is een bekend begrip in tennis. Hoe vaak hoor je een speler niet roepen: “Kom op, concentreer je!”? Toch wordt er over het algemeen weinig aandacht besteed aan de eigenschappen van concentratie. Is concentratie trainbaar?
 
De echte toppers konden zich onderscheiden door hun emotionele stabiliteit. Mentale factoren zijn dan ook doorslaggevend op zowel elk niveau als op de trainingsbaan. Leer over wedstrijdspanning, zelfvertrouwen en de invloed van emoties op je wedstrijdniveau. Je leert hoe je emoties kunt sturen en welke strategieën er zijn om tot een goede prestatie te komen.
 
Met behulp van praktische oefeningen kun je aan de slag om zelf je emotionele stabiliteit te verbeteren. hoe je als tennisser je zelfvertrouwen kunt opbouwen en vergroten. Je krijgt inzicht in wat zelfvertrouwen inhoudt, hoe je het kwijt kunt raken en nog belangrijker, hoe je het kunt laten groeien.
 
Zonder emoties zou tennis niet hetzelfde zijn. De netbal tegen op een belangrijk punt, de gemiste makkelijke volley in een spannende tiebreak, de dubbele fout op 5-6 en 30-40 waardoor de set wordt verloren, zijn allerlei wedstrijdmomenten die bij veel spelers emoties oproepen. Soms worden spelers boos en lijkt het hun uit de wedstrijd te halen, maar niet altijd. De legendarische John McEnroe leek altijd kracht te halen uit een woede aanval. Waar komt dit verschil vandaan? En hoe zit dit bij jou als tennisser?
 
Zelfvertrouwen is geloof in eigen kunnen. Veel tennissers zien zelfvertrouwen als dé belangrijkste factor voor een goede prestatie. Zelfvertrouwen is situatie afhankelijk. Je kan veel zelfvertrouwen hebben als je voor een grote groep gaat koken, maar minder als je een derde set moet spelen. Daarnaast heeft zelfvertrouwen soms een vluchtig karakter; je kan het ineens kwijt zijn. Het goede nieuws is dat er meerdere methoden zijn om aan zelfvertrouwen te werken.
 
Iedereen heeft wel eens dat juist tijdens de wedstrijd niet lukt, wat in de training zo goed gaat. Of je komt ver voor en opeens lukt niets meer…. Je baalt, raakt gefrustreerd, je wordt boos, of laat het gewoon lopen, terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Dit komt allemaal aan bod hoe we het in ons voordeel kunnen laten werken. 

Deze tips zijn niet alleen bij tenniswedstrijden erg nuttig, het is tevens heel toepasbaar voor tal van andere doeleinden zoals bij het houden van spreekbeurten, sollicitatiegesprekken of het geven van presentaties op je werk.

Zorg dat je erbij bent zodat je de aangereikte handvatten zelf kunt gaan toepassen. Meer informatie over deze avond en data volgt.

LedenBardienst afkopen, ruilen of verzetten?Bardienst plannen & handleidingDementievriendelijke VerenigingNaar een veiliger sportklimaat:IVA-Certificaat voor alle ledenReservering bestuurskamer, bestuur & commissiesNieuw KassasysteemWeetjes voor nieuwe ledenMentale tennistrainingBaan vegenWanneer zijn onze banen onbespeelbaar?Spelregels en test jouw kennis​Nieuwe bespanning en/of racket nodig?Ongevallenverzekering voor elk knltb-lidSport en BlessuresVerslagen
Sponsors