Bezoekadres
Bastionweg 40-42
4614 RM Bergen op Zoom

Duur van het herstel en hoe te behandelen?

Tennis is in vergelijking met veel andere sporten een gezonde en veilige sport. Relatief gebeuren er weinig ongelukken op de tennisbaan en is het aantal blessures laag. Toch kan elke sporter blessures oplopen zoals Zweepslag,  Hamstring,  Tenniselleboog

Preventie:
Gelukkig is er veel dat je kunt doen om dat te voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen. Daar is iedereen het over eens. U kunt zelf veel doen om blessures te voorkomen. Altijd een warming-up (een goede warming-up bestaat uit inlopen, dynamische rekoefeningen en inspelen) en het kiezen van het juiste racket:

Inlopen (5-10 minuten)
rustige looppas (2-3 minuten), kleine passen, voeten goed afwikkelen
armen ontspannen meebewegen, bij voorkeur ook andere dynamische oefeningen zoals, huppelen, zijwaartse passen en armzwaaien

Dynamische rekoefeningen
Er zijn twee soorten rekoefeningen: statisch en dynamisch (‘verend’). 
Voor een training of wedstrijd kunt u het beste dynamisch rekken.

Voor deze rekoefeningen geldt:
rek de spier met een verende beweging zonder te forceren
herhaal deze verende beweging gedurende enkele seconden
ontspan daarna langzaam en schudt uw spieren los
voer iedere oefening zowel links als rechts uit
herhaal alle oefeningen 2-3 keer met korte pauzes

Het is verstandig om in ieder geval de schouder-, onderarm-, kuit- en bovenbeenspieren te rekken. 

Inspelen (5-10 minuten)
begin het inspelen met minitennis, begin in een laag tempo, neem alle slagen door, zorg voor veel balcontacten, laat de intensiteit geleidelijk oplopen

Altijd een cooling-down
De cooling-down wordt na het tennissen ten onrechte vaak vergeten. Jammer, want voor je lichaam is de cooling-down van groot belang. Zorg dat je bij een cooling-down in koud weer warme kleding aantrekt om te snelle afkoeling te voorkomen.

Een goede cooling-down:
Bestaat afwisselend uit rekken en bewegen, Duurt vijf tot tien minuten
Begint en eindigt met een rustig loop- of dribbelpas

Voor de cooling-down kunt u dezelfde rekoefeningen doen als bij de warming-up. Zorg voor de juiste techniek.
Een ander manier op blessures te voorkomen is een juiste techniek. Tennisles is echt niet alleen voor de jeugd. U kunt altijd nog wat leren en bovendien veel plezier beleven aan tennisles. Informeer eens bij uw vereniging en probeer het!

Advies van de KNLTB in de keuze van het tennisracket ter voorkoming van blessures:
De keuze aan tennisrackets is enorm. Welk racket het beste bij jou past, hangt onder meer af van je lichaamsbouw, speelstijl en blessuregevoeligheid. Er zijn veel aspecten die je bij je keuze kunt betrekken.

Ruwweg zijn tennisrackets onder te verdelen in powerrackets en controlerackets. Een powerracket is relatief licht, breed en stijf en heeft een groot racketblad. Zo’n racket kan de onkunde en verkeerd geraakte ballen van een speler beter compenseren dan een controleracket. Een controleracket voelt minder comfortabel. Het is relatief zwaar, smal en flexibel en heeft een klein racketblad. Zo’n racket doet precies wat een speler kan: wat je erin stopt, komt er ook weer uit. Tussen powerrackets en controlerackets bestaan vanzelfsprekend talloze variaties.

Welk materiaal?
Met het oog op blessurepreventie is het vooral van belang dat het materiaal waarvan een tennisracket is gemaakt trillingen goed kan opvangen. Een racket dat de trillingen vrijwel onbelemmerd doorgeeft aan de arm (van aluminium bijvoorbeeld) kan het risico op blessures aanzienlijk vergroten. Grafiet wordt – in combinatie met andere materiaalsoorten – tegenwoordig het meest gebruikt en heeft goede trillingsdempende eigenschappen.

Een groot of klein blad?
Een racket met een groot (oversize) blad ligt stabieler in de hand, geeft meer power en is – door de grotere sweet spot – ‘vergevingsgezinder’. De sweet spot is dat deel van het racketblad waarmee je de meeste snelheid aan de bal kunt meegeven en dat de minste trillingen overbrengt aan de arm. Hoe groter de sweet spot, hoe groter de kans dat je de bal juist raakt. Maar een groot blad leidt niet automatisch tot betere resultaten! Een gebrek aan balgevoel, coördinatie en techniek wordt door een groter raakvlak niet gecompenseerd. Een racket met een klein blad heeft ook voordelen: het geeft meer controle en gevoel en je kunt er beter mee manoeuvreren.

Advies
Moet je de techniek nog onder de knie krijgen en ben je ambitieus, kies dan niet automatisch voor het grootst mogelijke blad. Zo’n groot blad kan je lui maken in je spel en techniek. Beginnende tennissers kiezen het beste een middelgroot (midplus) blad.

Flexibel of stijf?
Flexibele rackets hebben over het algemeen een kleiner en dunner frame. Ze buigen meer mee als de bal het racket raakt en zijn daardoor vriendelijker voor de arm. Stijve rackets daarentegen geven de speler kracht en controle.

Adviezen
1. Beginnende tennissers en tennissers die gevoelig zijn voor armblessures, wordt een flexibel racket geadviseerd. 
2. Gevorderde tennissers en tennissers die nog nooit een armblessure hebben gehad, kunnen kiezen voor een compromis van een racket met een stijf blad en een flexibele schacht. Een stijf blad zorgt ervoor dat je meer kracht kunt leveren. De flexibele schacht zorgt ervoor dat het racket wel meegeeft bij verkeerd geslagen ballen.

Standaardlengte of extra lang?
Tennisrackets hebben een standaardlengte van 68,6 centimeter, maar er bestaan ook langere rackets. Deze longbody rackets zijn tot 2,5 centimeter langer. Hiermee heb je een groter bereik en kun je harder slaan. Maar er kleven ook nadelen aan een longbody. Je kunt er minder goed mee manoeuvreren (vooral aan het net). Bovendien sta je met een lang racket al snel te dicht op de bal, zodat je geen volledige swing kunt maken. Realiseer je bovendien dat je in het begin waarschijnlijk vaker ballen off-center raakt, omdat je nog moet wennen aan de nieuwe lengte. Tot slot is het denkbaar dat je met een longbody, door de grotere hefboomwerking, eerder armklachten krijgt.

Adviezen
1. Heb je weleens last (gehad) van een armblessure zoals een tennisarm, kies dan niet voor een longbody, maar voor de standaardlengte.
2. Voor kinderen bestaan er rackets in veel verschillende maten.

Licht of zwaar?
Het gewicht van rackets varieert van 240 tot 360 gram. Een voordeel van een licht racket is dat je daarmee sneller kunt manoeuvreren. Een nadeel kan zijn dat je eerder geneigd bent om ‘vanuit je pols’ te slaan. Met een relatief zwaar racket kun je de schokken op je hand, pols en arm het beste beperken. Bovendien is het daarmee gemakkelijker om lange, vloeiende slagen te maken. Mits je de techniek goed beheerst, kun je met een zwaarder racket ook harder slaan.

Advies
Wil je blessures beperken, kies dan voor het zwaarst mogelijke, nog goed hanteerbare racket.

Handle-weight of top-weight?
De balans van een racket bepaalt hoe zwaar een racket aanvoelt. Een racket met een zwaar blad (top-weight) voelt zwaarder aan dan een racket met een relatief zware grip (handle-weight). Rackets waarbij het gewicht gelijk is verdeeld over het blad en de grip heten even-balanced. Een handle-weight geeft meer controle en gevoel en een iets lagere belasting op de slagarm. Een top-weight geeft meer lengte en power aan de bal.

Adviezen 
1. Een handle-weight is het meest geschikt is voor serve- en volleyspelers en spelers die gevoelig zijn voor armblessures. 
2. Tennissers die vooral actief zijn vanaf de baselijn, kunnen het beste kiezen voor een top-weight racket. 
3. Je kunt de balans van een racket enigszins beïnvloeden met loodtape. Laat dat wel door een professional doen.

Past de grip?
Zowel een te kleine als een te grote grip vergroot het risico op blessures. Beide zorgen er namelijk voor dat je in het racket gaat knijpen en dat kan leiden tot overbelasting van de onderarmspieren.

Adviezen
1. Of de grip de juiste dikte heeft, is in de eerste plaats een kwestie van gevoel: voelt de grip comfortabel? 
2. Daarnaast is er ook een eenvoudige test. Daarvoor houd je het racket normaal vast, met de vingers licht gespreid. Als de wijsvinger van je andere hand dan precies tussen je duimmuis en vingertoppen past, is de gripmaat goed. 
3. Is de grip van je huidige racket te dun, dan zijn er ook losse grips verkrijgbaar. Ook een krimpkous kan uitkomst bieden.

Een synthetische of leren grip?
Er bestaan grips van leer en van synthetisch materiaal. Het voordeel van leer is dat je meer gevoel hebt. Het nadeel is dat een natte leren grip gaat glibberen. Daardoor gaat het racket sneller draaien, ga je harder in de grip knijpen en vergroot je het risico op overbelastingsblessures. Synthetisch materiaal kan vocht beter absorberen en wordt daardoor niet zo snel glad. Een ander aandachtspunt met betrekking tot het materiaal is de zachtheid van de grip. Een zachte grip absorbeert trillingen beter.

Adviezen 
1. Als je blessures wilt voorkomen, kies dan voor een zachte grip van synthetisch materiaal. 
2. Met een overgrip kun je de vochtabsorptie en het dempend vermogen van je huidige grip verbeteren.

LedenBardienst afkopen, ruilen of verzetten?Bardienst plannen & handleidingDementievriendelijke VerenigingNaar een veiliger sportklimaat:IVA-Certificaat voor alle ledenReservering bestuurskamer, bestuur & commissiesNieuw KassasysteemWeetjes voor nieuwe ledenMentale tennistrainingBaan vegenWanneer zijn onze banen onbespeelbaar?Spelregels en test jouw kennis​Nieuwe bespanning en/of racket nodig?Ongevallenverzekering voor elk knltb-lidSport en BlessuresVerslagen
Sponsors